• امروز : شنبه - ۱۶ فروردین - ۱۴۰۴
  • برابر با : Saturday - 5 April - 2025
4
مرثیه ای تکراری

طارم نو به بررسی وعده های مسئولان برای حل معضل راه‎های ناایمن روستایی می‎پردازد

  • کد خبر : 698
  • 07 آذر 1402 - 20:20
طارم نو به بررسی وعده های مسئولان برای حل معضل راه‎های ناایمن روستایی می‎پردازد
خاطرات کودکی تا میانسالی ما فرزندان طارم دهه‎ها‎ی 50 و60 به بعد همیشه با حوادث ناگواری آمیخته بوده که یک سر آن همیشه به جاده وصل بود؛ جاده‎ای که به گفته سپیدمویان اولین و آخرین بار در رژیم پیشین از لوشان به سیردان کشیده شد و از پیچ و خم‎های جاده‎ی چالوسی طارم، موسوم به هفت پیچ کلج به بلندی‎های سیردان رسید.

خاطرات کودکی تا میانسالی ما فرزندان طارم دهه‎ها‎ی ۵۰ و۶۰ به بعد همیشه با حوادث ناگواری آمیخته بوده که یک سر آن همیشه به جاده وصل بود؛ جاده‎ای که به گفته سپیدمویان اولین و آخرین بار در رژیم پیشین از لوشان به سیردان کشیده شد و از پیچ و خم‎های جاده‎ی چالوسی طارم، موسوم به هفت پیچ کلج به بلندی‎های سیردان رسید.
هرگز یادمان نمی‎رود صابر کوچک را که همراه با چند تن از اعضای خانواده خود و پدرش، سال جدید را غرق در خون تحویل گرفت. حاج اصغر معتمدی را همین جاده باریک که جولانگاه کامیون‎های معدن شده از جامعه‎ی فرهیختگان طارم سفلی گرفت و چه بیمارانی که به خاطر نبود جاده‏ی مناسب به ویژه در روستاهای دورافتاده و برفی زمستانی در جاده‎های مرگ، مرگ را تجربه کردند.
و حالا داغی تازه!
داغ مرگ نوعروسی آموزگار که برای خدمت به نسل آینده‎ی این سرزمین، صعب العبوری جاده‎ها نتوانستند مانعش شوند ولی در نهایت قدرت جاده‎های مرگ بیشتر بود.
به همین بهانه مروری می‎کنم بر سخنان مسئولان و مصوباتشان در سال جاری با موضوع جاده‎های روستایی بخش طارم سفلی؛ سخنانی که هنوز برای اقدام به آنها امید داریم!
نشریه‎ی طارم نو در گزارشی تحت عنوان «راه‎های نامناسب، مانع مهم توسعه» که خرداد ۱۴۰۲ به چاپ رسید با سه تن از مسئولان محلی و استانی شامل حق‏لطفی مدیرکل راهداری و حمل‎ونقل جاده‎ای استان، لیلا غریب مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری، و حسنی بخشدار طارم سفلی مصاحبه انجام داد. ماحصل این گزارش این بود که «طارم سفلی همچنان معطل اعتبارات راه‎سازی است».
ایرنا در ۴ آبان سال جاری، به نقل از غریب مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین می‎نویسد: براساس سند عدالت توسعه‎ی راه‎های روستایی، روستاهای با جمعیت ۲۰ خانوار به بالا در استان قزوین بایستی ظرف مدت سه سال از راه روستایی مناسب و ایمن برخوردار شوند. وی با بیان اینکه ۶۴۵ کیلومتر راه روستایی خاکی استان بایستی طی مدت یاد شده به آسفالت تبدیل شود. وی می‏افزاید: بیشتر راه های روستایی نیازمند به آسفالت استان قزوین در مناطق رودبار الموت، طارم سفلی و حتی مناطقی در شهرستان‎های بویین زهرا و آوج واقع شده و تاکنون نیز از نعمت آسفالت برخوردار نبوده اند. در سند عدالت راه‎های روستایی استان قزوین همچنین روستاها بر اساس اولویت‌ و شاخص‌هایی نظیر جمعیت، تراکم، تردد و همچنین موقعیت جغرافیایی مورد توجه قرار می‎گیرند. بخشی از عملیات عمرانی راه‎های روستایی طی قراردادی با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) محقق خواهد شد، ضمن آن‎که برخی از دستگاه‌ها نیز در این رابطه همانند گذشته مسوولیت‌هایی دارند که از ظرفیت آنها نیز استفاده می‌شود.

خبرگزاری تسنیم نیز در ۶ خرداد ۱۴۰۲ در پی بازدید جواد حق‎لطفی مدیرکل راهداری استان قزوین، فاطمه محمدبیگی رئیس مجمع نمایندگان مجلس استان قزوین، و موسوی‎نسب بخشدار کوهین از بخش کوهین چنین نوشت: «حق‌لطفی با بیان اینکه بهسازی و روکش آسفالت موجود جاده‌ها فقط در حیطه‎ی اختیارات راهداری است، گفت: ساخت راه‌های اصلی و تعریض راه‌های اصلی در حیطه‎ی وظایف اداره‌کل راهداری نیست و اینها توسط اداره‌کل راه و شهرسازی انجام می‌شود. ساخت و نگهداری راه‌های روستایی، نگهداری راه‌های شریانی و اصلی وظایف اداره‌کل راهداری هستند. در ضمن ساخت راه‌های روستایی هم از سال ۱۳۹۹ جزو وظایف ما شد.
مدیرکل راهداری استان قزوین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وجود ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی در استان قزوین ادامه داد: ۸۰۰ کیلومتر از راه‌های روستایی استان قزوین خراب شده و ۷۰۰ کیلومتر هم فاقد روکش آسفالت مناسب هستند. بنابراین یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی استان قزوین به بازسازی و بهسازی نیاز دارد؛ برای بازسازی و بهسازی آن به ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، در حالی که کل اعتبارات عمرانی راهداری استان قزوین در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بوده که فقط ۶۰ درصد آن تخصیص یافته است. یعنی ۶۰ میلیارد تومان بودجه‎ی عمرانی به دست ما رسیده است.»


این خبرگزاری در ادامه‏ی این گزارش بخشی از سخنان فاطمه محمدبیگی را منتشر نمود. محمدبیگی تصریح کرد: باید کیفیت آسفالت در نقاط مختلف به صورت رندوم نمونه‎ برداری شود، چرا که حیف است ۳ و نیم میلیارد تومان برای ساخت هر کیلومتر آسفالت هزینه شود و بعد وضعیت اجرا این‌گونه باشد.
در آخرین بازدید مسئولان استانی و تشکیل شورای اداری در بخش طارم سفلی با حضور محمدبیگی و لطف‎الله سیاهکلی نمایندگان مجلس، علایی استاندار، رجحانی معاون عمرانی استانداری و جمعی از مسئولان شهرستان قزوین و بخش طارم سفلی؛ آسفالت و ترمیم راه‌های روستایی طارم و لزوم استفاده از اعتبارات محرومیت‎زدایی از دیگر مطالبات مهم برای کاهش میزان محرومیت این منطقه بود که تصویب شد زیرساخت و آسفالت بیش از ۲۰۰ کیلومتر راه بخش طارم سفلی در دستور کار قرار بگیرد.
رسانه‎های رسمی استان نیز در آذر ماه ۱۴۰۲ خبری خوش از سیاهکلی در دیدار با وزیر راه و شهرسازی با موضوع تخصیص قیر با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان، در راستای بهسازی و روکش آسفالت راه‎های روستایی حوزه انتخابیه منتشر کردند.
روز ۲۵ آذر چند روز پس از حادثه‎ی دلخراش زوج فرهنگی، تلویزیون محلی قزوین در مصاحبه‎ای با حق‎لطفی مدیرکل راهداری و حمل‎ونقل جاده‎ای استان و حسینی دبیر قرارگاه احیای حقوق عامه‎ی دادستانی به بررسی وضعیت جاده‎های استان قزوین پرداخت. در این برنامه که با تیتر «سایه‎ی شوم مرگ بر جاده‎های ناایمن طارم سفلی» شروع شد حق‏لطفی در پاسخ به این سوال که «چند نفر قرار است جان خود را از دست بدهند تا شما برای به‎سازی و ایمن‎سازی دست به کار شوید و اعتبار در نظر بگیرید؟» گفت: موضوعات تصادفات در کارگروه‎های کمیسیون ایمنی راه‎ها و شورای ترافیک استان به تفصیل مورد بررسی و رصد قرار می‎گیرد و بر اساس تعاریف موجود، بازدید کارگروه و اعتبارات ابلاغی اقدام می‎گردد!
با این وجود، آن‏چه که در عمل، شاهد آن هستیم خبر از کم‎اهمیت بودن این مصوبات و با نگاهی خوش‎بینانه، کُند بودن اجرای آن‎ها می‎دهد. با وجود اعلام آمادگی و ظرفیت مالی و نیروی انسانی جهادی در منطقه مانند گروه جهادی ۶۶ دهستان چوقور طارم سفلی، و همیاری مردم بخش طارم سفلی برای کاهش هزینه‎های دولت، امید است مانع‌زدایی‎ها توسط ادارات کل و تسهیل‎گری برای خدمت رایگان و جهادی و اختصاص اعتبارات لازم انجام شود تا شاهد کاهش سوانح رانندگی و تلفات و مصدومیت‎های جانی در بزرگترین بخش استان قزوین باشیم.

لینک کوتاه : https://tarom-e-now.ir/?p=698

برچسب ها